Inkubacja biznesu i inkubatory

Inkubacja biznesu

Inkubacja biznesu staje się coraz powszechniejszym sposobem na budowę startupów. Dzięki inkubacji biznesowej małe firmy mają możliwość uczestniczenia w życiu gospodarczym bez konieczności ponoszenia nadmiernych kosztów związanych startem biznesu na normalnych zasadach. Inkubacja jest procesem wstępnym do działania firmy. Dzielimy ją na 3 charakterystyczne etapy: preinkubacja, inkubacja, akceleracja.

Ikubatory są bardzo popularną metodą rozwoju innowacyjnej gospodarki i są wspierane przez rząd. Możecie znaleźć wiele informacji na ten temat w internecie na stronach rządowych.

Poznański Inkubator Biznesu – Link2Incube.com

Preinkubacja:

Charakterystycznym elementem preinkubacji jest przygotowanie prototypu usługi lub produktu. Podczas preinkubacji dokonuje się analizy otoczenia prawnego oraz biznesowego przyszłego przedsiębiorstwa. Wstępnie dokonuje się także ochrony patentowej oraz znaków towarowych mających na celu zabezpieczenie wszelkich własności prawnych oraz intelektualnych firmy. Tego typu działania są bardzo istotne z perspektywy pozyskania kapitału firmy. Inwestorzy zdecydowanie chętniej inwestują w firmy, o solidnej podstawie. Już tak małe działanie w znaczący sposób wpływa na prawdopodobieństwo pozyskania seed capital. W tym okresie największa część prac jest jednak skoncentrowana na budowie prototypu, który stanowi podstawę do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa.

blank

Prototyp jest o tyle istotny ponieważ odpowiada za sukces w zakresie pozyskania prawdziwego inwestora. Większość inwestorów w znacznej mierze przed podjęciem decyzji jest zainteresowane zobaczeniem MVP (minimum viable product), a bez wersji demonstracyjnej bardzo często nie ma ochoty z nikim rozmawiać na jakikolwiek temat. Prototyp jest także istotny ze względu na możliwość upublicznienia usługi w internecie. W wielu przypadkach początkowe założenia biznesowe okazują się mylne i weryfikujący je rynek wskazuje na konieczność zmiany produktu lub usługi do innej postaci. Dostosowanie się do rynku, a nie ślepe podążanie za pierwotnymi założeniami  jest kluczem do sukcesu firmy.

Inkubacja:

Inkubacja to okres pierwotnego wzrostu przedsiębiorstwa oraz dostarczenie pierwszej w pełni działającej wersji produktu. Oznacza to konieczność pozyskania pierwszych klientów oraz budowy marki na wybranym rynku. Połączone jest to także z działaniami marketingowymi, które służa do promocji biznesu tak aby zbudować pasywne kanały pozyskiwania klientów. W tym okresie następuje także budowa zalążku działu sprzedaży oraz działu marketingowego. Mają one na celu przygotowanie przedsiębiorstwa do skalowania w przyszłości. Zabezpieczają one także możliwość pozyskiwania klientów, którzy są stałym źródłem przychodów dla twojej firmy.

blank

W okresie inkubacji następuje przedstawienie firmy większemu gronu inwestorów w celu pozyskania pierwszej rundy finansowania. W wypadku kiedy przedsiębiorcy pozyskują pierwotne finansowanie mówimy tutaj już o funduszach umożliwiających rozwój przez okres przynajmniej 1 roku oraz zatrudnienia kadry pozwalającej na rozbudowę biznesu na dodatkowe rynki oraz w innych niż dotychczasowe segmentach sprzedaży. Jest to bardzo istotne jeśli chcemy przekształcić firmę w duże przedsiębiorstwo. Dla inwestorów jest to sygnał, że produkt jest sprawdzony oraz, że istnieje możliwość skalowania działalności firmy na nowe rynki. W wielu przypadkach jest to być albo nie być w zakresie przekształcenia firmy z małego przedsiębiorstwa w firmę, która może pozyskać publiczne finansowanie.

Akceleracja:

Akceleracja jest najbardziej agresywnym etapem rozwoju przedsiębiorstwa. Oznacza ona duży nacisk na sprzedaż oraz zwiększenie obrotów firmy. Jeśli podczas akceleracji firma pozyskuje nowych klientów oraz nowe segmenty na rynku kontynuuje się z rozwojem nowych linii produktów i usług, które są komplementarne do trzonu usług/produktów firmy. W przypadku jeśli na rynku nie istnieją duże bariery wejścia na rynek firma może spotkać się z konkurencją, oferującą wtórniki o mniejszej ilości funkcji po niższej cenie. Jest to okres kiedy firma musi wyrobić swoją markę i doprowadzić do dominacji w danym segmencie sprzedaży.

blank

Akceleracja jest także związana z pozyskiwaniem nowego kapitału dla firmy, ale w tym wypadku nie jesteśmy już ograniczeni do finansowania przez inwestorów. Przedsiębiorstwo z duża ilościa klientów i solidnymi obrotami ma możliwość finansowania się kredytami oraz emisją obligacji, która na tym okresie może być bardziej korzystna dla właścicieli. W wielu przypadkach finansowanie długiem okazuje się być tańsze niż w innych przypadkach oraz zwiększa ilość zarobionych pieniędzy podczas emisji publicznej. Większość firm publicznych posiada określone zadłużenie. Inwestorzy w tym okresie zazwyczaj płacą większe transze pieniędzy za duże pakiety, ale równocześnie liczą się z mniejszym zwrotem z kapitału ponieważ firma jest już mniej ryzykowna niż poprzednio.

Cele inkubacji:

Inkubacja jest procesem mającym na celu zmniejszenie ryzyka niepowodzenia biznesu. Obniża ona ryzyko pod względem finansowym ponieważ ułatwia pozyskanie finansowania oraz ogranicza koszty jakie musi ponieść firma podczas startu (podatki, opłaty związane z licencjami, opłata za ubezpieczenie społeczne). Ograniczono także ryzyko niepowodzenia pod względem operacyjnym. Wielu młodych przedsiębiorców nie miało możliwości zapoznać się ze sposobami zarządzania oraz organizacji pracy. Doradztwo w tym zakresie bardzo ułatwia pracę i powoduje, że firma już od początku jest zarządzana jak przedsiębiorstw z jasno ustalonymi procesami. Ogranicza także ryzyko prawne. Inkubatory oferują także w wielu wypadkach pozyskanie darmowych porad prawnych u doświadczonych prawników, którzy normalnie są niedostępni dla pojedynczej firmy ponieważ przekracza to ich możliwości finansowe.

Koniecznie sprawdźcie nasze inne artykuły z działu:

Dodaj komentarz

Open chat
Potrzebujesz Pomocy?
Scan the code
Hej! Masz pytania?
Bardzo chętnie odpowiemy!